Jak się ubrać na lot motolotnią

Jeżeli rozważają Państwo lot na lotni, zapewne zastanawiają się Państwo, jak się do niego ubrać. W poniższym artykule wyjaśnię, co należy nosić podczas lotu na lotni klasy 2. Omówione zostaną również rodzaje radiotelefonów używanych przez pilotów oraz to, jaki ubiór jest odpowiedni do latania na wysokościach powyżej 6 do 1. Jeżeli rozważają Państwo lot na lotni, powinni Państwo zadbać o odpowiedni ubiór.

Lotnie klasy 2

Jeżeli chodzi o ubiór na lot na lotni klasy 2, należy pamiętać o kilku ogólnych wytycznych. Po pierwsze, muszą się Państwo czuć komfortowo latając na wysokości do 10 stóp. Lot może być bardzo ekscytujący, dlatego nie należy zakładać nic zbyt obcisłego lub odkrywającego. Należy również pamiętać, że będą się Państwo dużo poruszać, więc podczas lotu należy zachować chłód i wygodę.

Teren do lotów na lotniach klasy 2 jest zazwyczaj płaski z pewnym wiatrem. Miejsce lądowania może się bardzo różnić w zależności od umiejętności pilota i warunków wiatrowych. Należy się odpowiednio ubrać, aby nie wyróżniać się jako turysta w terenie. Jeżeli jest Pan doświadczonym pilotem, powinien Pan zaplanować lądowanie na płaskim terenie, najlepiej na polu trawiastym. Kask jest wysoce zalecany.

Sam lot nie jest zbyt forsowny, ale wymaga pilota i zapasowego spadochronu zapasowego. Rezerwowy spadochron zapasowy musi być dostosowany do całkowitej wagi samolotu i mieć prędkość opadania nie większą niż 21 fps. Ponadto zarówno pilot, jak i pasażer muszą nosić odpowiednie kaski i odzież ochronną. Ważne jest, aby pamiętać, że muszą Państwo przestrzegać limitów wagowych dla łącznej nośności szybowca wynoszącej 8000 funtów. Oprócz nośności znamionowej, połączenie pilot-pasażer musi mieć nośność 4.000 funtów wagi łącznej.

Piloci używają dwukierunkowych radiotelefonów, aby komunikować się ze sobą podczas lotu. Urządzenia te są wykorzystywane do szkolenia, do komunikacji z załogą naziemną podczas lotów międzynarodowych oraz do kontaktu z innymi pilotami. Radiotelefony to zazwyczaj ręczne urządzenia nadawczo-odbiorcze typu push-to-talk. Przełącznik PTT jest umieszczony na zewnątrz kasku, a mikrofon nosi się na głowie. Radia dwukierunkowe są nielegalne w większości krajów z regulowanymi falami radiowymi. Przed ich użyciem należy uzyskać dalsze informacje od lokalnego stowarzyszenia lotniarzy lub urzędu regulacji radiokomunikacji w Państwa kraju.

Typowe wysokości dla lotów na lotni z napędem

Jest wiele czynników, które należy rozważyć przed lotem na lotni. Wysokość nad poziomem morza może być bardzo różna, od prawie zera w zimie do najgorętszych równin w lecie. Ogólnie rzecz biorąc, temperatura powietrza spada o 2 stopnie na każde 1000 stóp przewyższenia. Dlatego do lotów, podczas których oczekuje się na wysokości od 12 do 14 tysięcy stóp, należy się odpowiednio ubrać. Ponadto należy pamiętać, że wysokość jest często zimna i należy nosić ciepłe ubrania, aby nie odczuwać zimna.

Wysokość lotni zależy od rodzaju powietrza, w którym się lata. Zazwyczaj lotnia jest przeznaczona do bardzo powolnego opadania. Pilot może jednak zyskać wysokość dzięki kieszeniom wznoszącego się powietrza. Te kieszenie powietrza nazywane są updftami. Powstają one, gdy wiatr wieje w górach lub nad ciemnymi masami lądu. Updrafts, czyli termale, powodują unoszenie się powietrza.

Podczas wznoszenia pilot napotyka na termikę, czyli wznoszący się strumień powietrza. Pilot musi nabrać wysokości w tym regionie, krążąc we wznoszącym się powietrzu. Proces ten wymaga ciągłych, skoordynowanych zakrętów, aby utrzymać pilota na stałej wysokości. Ponadto, kraby utrzymują pilota w obszarze wznoszenia grzbietowego i równolegle do zbocza. Jest to podobne do surfowania na fali.

Z kolei wznoszenie grzbietowe powstaje w wyniku wiatrów wiejących na górze. Powietrze docierające do góry jest przekierowywane w górę, tworząc pasmo wznoszenia, które rozciąga się kilkaset stóp nad ziemią. W rzeczywistości pilot może dzięki tej technice osiągnąć wysokość ponad trzydziestu tysięcy stóp. Należy pamiętać, że pilot nie powinien próbować wznosić się wyżej, ponieważ powietrze jest zbyt gęste, aby to wytrzymać.

Typowa odzież noszona przez pilotów

Zazwyczaj piloci noszą skórzaną kurtkę i spodnie. Siedzą w nieogrzewanym kokpicie i regulują ciężar ciała poprzez pchanie lub ciągnięcie za ramę sterującą. We wczesnym okresie lotnictwa piloci często nosili skórzane dwuczęściowe stroje. Skóra zapewnia pewną ochronę przed latającym olejem i odłamkami. Skórzane stroje zaczęły zanikać w miarę wprowadzania zamkniętych kabin. Powstałe w ten sposób uniformy są teraz wygodniejsze i bardziej funkcjonalne.

W zależności od zawodu, piloci noszą kombinezony lotnicze. Kombinezony te są ubraniem na całe ciało, które pomaga utrzymać ciepło pilota. Zazwyczaj kombinezony te są luźne i mogą być zapinane na zamek błyskawiczny, aby nie dopuścić do zimna. Niektórzy piloci noszą również gogle, aby chronić oczy i ograniczyć odblaski podczas lotu. Kolejnym niezbędnym elementem ubioru pilota jest spadochron zapasowy. Jest on ważny podczas lotów na dużych wysokościach, szczególnie latem.

Zimowe warunki lotu wymagają ciepłej, luźnej odzieży. Warstwy zewnętrzne powinny być wodoodporne i wiatroszczelne. Puch jest dobrym izolatorem, ale nie powinien wchodzić w skład kombinezonu lotniczego. Warstwa środkowa powinna być wykonana z wełny, aby wchłaniała wilgoć i utrzymywała izolację. Warstwa wewnętrzna powinna być wykonana z bawełny, aby umożliwić wentylację. Buty zimowe powinny być o pół rozmiaru większe niż normalnie. Oprócz głównego kombinezonu lotniczego należy nosić parę bardzo grubych skarpet.

Piloci noszą między innymi urządzenia GPS. To pomaga im śledzić trasę lotu i komunikować się z innymi pilotami i personelem naziemnym. Noszą również radia. Radia te są zwykle przymocowane do hełmów. Radia te mają duży zasięg bez konieczności stosowania repeaterów, co sprawia, że są dobrym rozwiązaniem dla pilota na lotni. Zapewniają również niezawodny, bezpośredni sposób komunikacji z innymi pilotami.

Typowe radia używane przez pilotów

Piloci używają radia dwukierunkowego do szkolenia w lotach nawigacyjnych i do komunikacji z innymi pilotami. Zazwyczaj piloci używają radiotelefonów FM VHF na pasmo 2-metrowe o częstotliwości 144-148 MHz. Przydatne są również radia z przełącznikiem PTT. Piloci powinni sprawdzić lokalne przepisy przed zakupem radia i upewnić się, że mają przy sobie odpowiednie licencje. Niektórzy piloci decydują się na zakup radia od lokalnego stowarzyszenia lotniarzy lub kontaktują się z urzędem regulacyjnym ds. radiokomunikacji.

Nowoczesne radiotelefony ham mają rozbudowane funkcje i grubą instrukcję obsługi, ale z większością funkcji powinni się Państwo bez problemu zapoznać. Większość radiotelefonów lotniowych pozwala na wprowadzenie ustawień wstępnych i często używanych częstotliwości. Jeżeli chcą Państwo sami obsługiwać radiotelefon, proszę rozważyć odbycie kursu online z zakresu obsługi amatorskiej radia. Więcej informacji i materiałów do nauki można uzyskać na stronie internetowej lokalnego klubu radiowego.

Piloci powinni rozważyć, czy przycisk rozmowy PTT jest dla nich wygodniejszy. Niektórzy piloci używają przycisku na ramieniu lub na kasku. Inni piloci montują swoje przyciski PTT na palcach wskazujących. To drugie rozwiązanie jest lepsze dla osób o słabej zręczności rąk, ponieważ trudniej będzie obsługiwać radio, koncentrując się na elementach sterujących. Pomimo oczywistych korzyści, wielu pilotów uważa, że rozmowa przez radio rozprasza, a aktywowany głosem przycisk nadawania spowoduje zbyt wiele transmisji.

Zazwyczaj piloci używają radia 2-METER air band do komunikacji z innymi samolotami. Ta częstotliwość jest dostępna dla wszystkich operatorów radiowych. Typowe radia używane przez pilotów podczas lotów na lotni są nazywane radiami FRS (Family Radio Service) i nie wymagają licencji. Powinni Państwo używać radia, które jest dopuszczone do użytku w kontrolowanej przestrzeni powietrznej i posiada certyfikat ograniczonego operatora lotniczego.

Typowy zestaw do lądowania awaryjnego

Zazwyczaj lotnie elektryczne są wyposażone w zestaw do lądowania awaryjnego. Zestaw ten zawiera uwięź i linę, które mogą być użyte do sterowania samolotem podczas lądowania awaryjnego. Należy go mieć zawsze przy sobie podczas lotu szybowcem i jest on niezbędny podczas każdego lotu lotnią. Dla maksymalnego bezpieczeństwa doświadczony pilot będzie miał przy sobie również belkę speeda i radiolatarnię awaryjną wskazującą pozycję.

Innym niezbędnym elementem wyposażenia powinien być tracker do użytku w nagłych wypadkach. Nawet z trackerem może się zdarzyć, że samolot nie będzie w stanie wysłać sygnałów o pozycji do ratowników. Może się to zdarzyć, jeżeli samolot znajduje się na dużej wysokości lub jeżeli są Państwo na odludziu, dlatego posiadanie zestawu awaryjnego będzie miało kluczowe znaczenie w przypadku rozbicia się samolotu.

W zimie piloci powinni przygotować się na najgorsze i ciepło się ubrać. Jednak większość pilotów nie ma przy sobie zestawu przetrwania na wypadek sytuacji awaryjnej. Ponadto, dodatkowy ciężar może wpłynąć na osiągi szybowca. Nawet jeśli są Państwo ciepło ubrani, dodatkowy ekwipunek zwiększa minimalny współczynnik opadania. Dziesięć funtów ekwipunku zwiększy prędkość opadania o cztery stopy na minutę. W związku z tym piloci zimowi powinni zwiększyć swoją wagę w locie.

Podczas lotu pilot siedzi na środku masy lotni i porusza swoim ciężarem do przodu i w dół, aby zmienić jej środek masy. Pilot jest więc zawieszony na środku masy i może manewrować lotnią tylko poprzez zmianę swojej wagi. Jeżeli lotnia spadnie i rozbije się, pilot będzie musiał poruszyć nosem, aby zapobiec uderzeniu o ziemię.

Podobne posty: